4.6. Aanduidingen op de palen en verankeringsuiteinden

Palen in volle baan

Palen op perron

Paalnummer

Zwarte lijn indien de pall een voedings-T-schakelaar of een bliksemafleider draagt

Groen/geel lijn indien de paal behoort tot de AK-lus

Het paalnummer is in het zwart op een witte achtergrond.

Het is verboden elektrische apparatuur te verbinden met palen die een voedings-T-schakelaar of een bliksemafleider dragen.

De AT mag niet verbonden worden met palen die deel uitmaken van een AK-lus. Op deze palen mogen geen bliksemafleiders of voedings-T-Schakelaars staan.

Het paalnummer is geplaatst op een hoogte van:

  • 1500 mm boven het niveau van het spoor in volle baan;

  • 1750 mm boven het niveau van het perron op perron.

    Opmerking: Een aanduiding "T" en een "bijhorende pijl" werden toegevoegd om een eventuele waarschuwingstelefoon (SOS) aan te geven. Na de buitendienststelling van deze telefoons, zijn de aanduidingen overbodig geworden op de bvl-palen; ze zijn echter niet allemaal verwijderd op de bestaande palen.

Trekstangen

De aanwezigheid van de trekstangen zijn door gele en zwarte banden aangeduid, op de onderkant.

Paal met schakelaar of scheider met bijzonder gevaar: Principe

Indien:

De bovenleiding van het spoor langs de paal (aan de ene kant) is verbonden met de beide polen van de T/Ts/S

EN

Er is geen dwarsbalk of beweegbare arm bevestigd (aan de andere kant van de paal)

Dan:

Is er GEEN gele band nodig op de paal die met een T/Ts/S is uitgevoerd.

Wordt de aanwijsplaat T aan één zijde van de paal gemonteerd.

Indien:

Ten minste één van de beide voorwaarden niet is ingevuld.

Dan:

Is er een gele band nodig op de paal die met een T/Ts/S is uitgevoerd.

Worden de aanwijsplaten T gemonteerd aan de beide kanten van de paal.

Voet van de paal

De voet van de paal is met een zwarte verf bedekt tot een hoogte van 400 mm.

De bovenkant van de voetblok is ook in het zwart geschilderd.